tisdag, juli 04, 2006

Den lilla hunden

Igår blev jag och fd kollegan Micke vittnen till något som jag hittills bara läst om i tidningarna.
Vi satt på BO01 och hade det skönt i solen, pratade om ditten och datten, drack latte och titta på folk. Helt plötsligt är det världens oljud ca fem meter ifrån oss. Då har två kamphundar gett sig på en liten hund. Alla var kopplade. Den ena kamphunde n släppte kanske snabbt men den andra bet för att döda. En biffig motorcykelkille tog sin hjälm och slog kamphunden i huvudet flera gånger så att han skulle släppa, vilket till slut lyckades. Då hade han munnen full av brun päls från den lilla hunden som blödde kraftigt från fler djupa sår. Det var en yngre kille som höll honom och jag var snabbt framme för att fråga om han behövde hjälp, stackarna var i chock. Micke gjorde också en bra ingripande, han tog min mobil och sprang efter för att fota hundägaren som snabbt smet från platsen. Han ringde polisen och uppgav registreringsnumret på smitarens bil. Sedan blev den förhör och överlämnande av fotot på mannen och hunden. Självklart blev det en stor folksamling kring killen, hunden och mamma som också var på plats. Det var blod överallt och mycket nyfikna blickar. Jag stod på avstånd med gråten i halsen. Det var fruktansvärt. Lika fruktansvärt är att varje gång hemska saker inträffar blir medmänniskor över lag handfallna. Endast några få vågar ingripa.

När jag blundar ser jag den blodiga hunden.