söndag, oktober 16, 2005

Gamla roller och mönster


När man väl kommer hem till sitt föräldrahem trillar man direkt tillbaka i de gamla rollerna och mönstren. Precis som när man bodde hemma. Jag vet inte vad jag tycker om det. Å ena sidan är det ganska skönt. Jag vore ju dum om jag inte gladeligen tog emot framdukade måltider, tillagade favoriträtter, avdukade bord, små presenter mm mm. Å andra sidan är jag numera vuxen och har sedan flera år mitt eget boende och egna rutiner i mitt liv, med min ”nya familj”. Ska jag förkasta dem bara för att jag kommer hem till mina föräldrar? Kanske är det ett fritt val. Visst, så kan det vara, men det är svårt att ta med egna rutiner in i det gamla föräldrahemmet. På något vis ska jag fortsätta att vara den lilla dottern hela livet, oavsett hur gammal jag blir.
Vänta bara, snart är det jag som är mamma och mina barn kommer fundera över varför deras rutiner inte gäller i deras barndomshem!
Summa kardemumma – jag gillar att förvandlas till lilla dottern emellanåt.